RECEP AYI NEDEN HARAMDIR? Bu ayların haram ayları olarak isimlendirilmesinin sebebi iki husustur: Birincisi: Düşman saldırmadığı müddetçe bu aylarda savaşın haram olması.
İkincisi: Bu aylarda yasakların çiğnenmesi ve diğer aylardan daha büyük günah olması.
3-Recep ayı cahiliye döneminde de tazim edilen ve onda savaşılmayan bir aydır. “Doğrusu Allah'a göre ayların sayısı, on ikidir; bunlardan dördü haram aylardır. İşte doğru olan hesap budur.
4-Hac ayından önce bir ay (Zulkade) haram kılınmış. Çünkü bu ayda insanlar savaşmayıp otururlardı. Hac Ayı olan (Zulhicce) ayı haram kılınmasının sebebi hac ibadeti eda edilmesi içindir.
HARAM AY NEDİR
Haram Ay kısaca özeti; Mübarek Aylar, Hürmet Ayları yada Haram Ayların (Arapça: Eşhürü'l-Hurum) birincisidir. Üçü peş peşe biri ayrı olmak üzere, bu aylar dört tanedir: Zilkade, Zilhicce, Muharrem ve Receb. İbrahim ve İsmail devrinden beri bu dört ayda her türlü kötülük, saldırı, zulüm ve savaşın yasak olduğuna inanılır.
HARAM AYLAR NEDEN YASAK?
Tabi ki haram ay uygulamasındaki tek sebep hac ve umre ibadetlerini güven içinde yapmak değildir. Bu aylarda savaşın yasak sayılmasının temelinde insanların güven içerisinde hac-umre ve ticaret yapabilmelerini sağlamak ve bu aylar vesilesiyle onları barışa hazırlamak yatmaktadır.
ÜÇ AYLARIN DİNDEKİ YERİ VE BU AYLARDA ORUÇ TUTMANIN HÜKMÜ NEDİR?
Halk arasında üç aylar diye bilinen Receb, Şaban ve Ramazan ayları mübarek aylardır. Nitekim Hz. Peygamber (s.a.s.), Receb ayı girdiğinde “Allah’ım! Receb ve Şaban’ı bize mübarek kıl ve bizi Ramazan’a ulaştır.” diye dua etmiştir (Taberânî, el-Mu‘cemü’l-evsat, 4/189 [3939]; Beyhakî, Şuabü’l-îmân, 5/348-349 [3534]). Ramazan ayında oruç tutmak farzdır (el-Bakara, 2/184-185). Receb ve Şaban aylarında ise; Hz. Peygamber’in (s.a.s.) diğer aylara oranla daha fazla nâfile oruç tuttuğu, ancak Ramazan’ın dışında hiçbir ayın tamamını oruçlu geçirmediği hadis kaynaklarında yer almaktadır (Buhârî, Savm, 52-53 [1969-1973]; Müslim, Sıyâm, 173-179 [1156-1157]; Ebû Dâvûd, Savm, 54 [2428]; İbn Mâce, Sıyâm, 43 [1741]). Bu itibarla, Receb ve Şaban aylarının aralıksız olarak oruçlu geçirilmesinin dinî bir dayanağı yoktur. Kişi, sağlığı müsait olup güç yetirdiği takdirde bu aylarda dilediği kadar nâfile oruç tutabilir.
İşte Din İşleri Yüksek Kurulu Üç Ayları özetle bu şekilde izah etmiştir.